Cat Piano

Idag tillbringade jag en halvtimme med att prata med en 89:årig tant på en bänk i Gullmarsplan då jag väntade på Julia och Ivan. Hon bodde i skanstull, hade en son, vars fru hade dött i cancer för två år sen, och hade tio barnbarn, några i Hornstull, och några i Skogås. Vi pratade om ifall världen skulle existera när den yngsta generationen blir gammal och hur allting skulle se ut då. Hon tyckte att alla människor ser ut som olika djur, hon såg ut som en ko och jag såg ut som en ponny. 

Det är så sällan man bara pratar med människor, utan någon riktig anledning. Man kanske borde göra det oftare, jag tror man får ut mycket av det. Jag tycker om att prata med gamla människor, de har så mycket att berätta, och jag har alltid vart en lyssnare istället för talare. 

Men jag gick ifrån henne och bänken efter en tid och så gick jag och Julia på en liten skitig loppmarknad gömd i industriområdena runt globen och åkte och badade i Kungsholmen. Äntligen har jag invigt min blå 50-tals baddräkt och kakor i solen tills jag mådde illa. 

Mötte upp Maria och fraktade bort det sista av vinet som sannerligen såg ut som mesk eller något ännu värre. Och sen så hamnade jag här. I vardagsrummet i Täby, med Seabear, som min pappa tydligen också lyssnar på, spelandes högt och invaggande. 

Jag tror att jag fortfarande är bakis från gårdagen, och dan innan det, och dan innan det. Det har blivit mycket hemmagjort vin de senaste tre dagarna. Det var ost och vinkväll hemma hos en gammal skansen-arbetare och jag hamnade där i en liten boho-tvåa med gul-blå-rosa-svampmålat tak och hemmagjorda skulpturer på nakna män. Det slutade med att jag, Jo och Alex satt och drack oss redigt berusade på min balkong och jag kedjerökte och mobbade Alex nyblivna hår-fjong och försökte trösta honom med att ge honom "foot-pads". Det var sisådär uppskattat. Dagen efter, idag alltså, skulle jag upp kl.06. Jag sov tre timmar. Jag somnade två gånger på tunnelbanan påväg mot Julia. 

Här har jag och pappa pratat om hans hus han ska bygga, diskuterat likheten mellan hundägare och hundar, vilken hund vi skulle köpa om vi skulle köpa ngn, bra filmer, konstaterat att en av hans karpar är autistisk och ätit oss vimmelkantiga. Vi kollade på Jämtlandsbilder också. Jag önskar verkligen mig dit och laddar därför upp lite bilder därifrån och låtsas att jag var det. Jävlar vad långt det här inlägget blev då.










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback